Fagdag

Fagdag 23. mars
Dialekter og reklame:


Oppdrag:
1) Finn en tv-reklame der dialekt er et sentralt virkemiddel (lekse til onsdag).
2) Heimfest dialekten. Vi skal følge resonnementet deres (kart m/isoglosser, målmerker ++).
3) Lag et lydspor med en annen dialekt (bokmålsnær?) som spilles over det originale lydsporet. 
4) Faglig diskusjon: Diskuter den eventuelle effekten av skiftet. Reklame skal påvirke oss til å kjøpe. Retorikk er kunsten å overtale. Hvilke begrunnelser tror dere reklameskaperne hadde for å bruke nettopp denne dialekten i denne reklamen? Annet dere vil diskutere? Vær åpne for faglige spørsmål fra klassen. 
5) Faglig oppsummering i plenum etter endt opplegg. 

Rammer: 
Grupper på tre personer. Petter bestemmer. Gruppevurdering m/individuell justering (innsats, spesielt ansvar, spesielt faglig sterk). Rekkefølge trekkes tirsdag. Rekkefølge følges slavisk. 10 minutter framføring. 

Kompetansemaal: 
  • analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere
  • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
  • analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken
  • gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter
Vurderingskriterier: 
  • Tema/problemstilling blir besvart
  • Faglig nivå #1: Du/dere viser at du/dere har fagkunnskaper ved en hensiktsmessig bruk av analysebegreper og fagterminologi
  • Faglig nivå #2: Grundig behandling av emnet
  • Selvstendighet/refleksjon: Dere behandler stoffet selvstendig og viser evne til refleksjon
  • Hele gruppa skal kunne stå inne for innholdet i hele foredraget.
  • Hold deg innenfor tidsrammen
  • Klar disposisjon/ryddig struktur (dispositio)
  • Vis at du kan bruke og overtale gjennom appellformene ethos, logos og pathos + andre retoriske virkemidler
  • Språk (muntlig, presist, tilpasset situasjonen)
  • Publikumskontakt og engasjement
  • Hensiktsmessig og variert bruk av uttrykksmidler

Fagdag 14. oktober
Hovedmål, skrive novelletolkning + film "En folkefiende"

8.10-11.30: Alle leser novella "Inn i mjuket" av Olav R. Øyehaug.
Skriv en sammenhengende tekst (500-1000 ord) som (bl.a.) skal inneholde svar på disse spørsmålene:
1) Hvordan er miljøskildringen i novella? (årstid, bosted, sosial klasse...)
2) Gi en karakteristikk av Elise og jeg-personen.
3) Når hele tekster må leses og forstås på et annet nivå enn det bokstavelige, kan de ofte være allegorier. Tror du "Inn i mjuket" er en allegori? Hva er det i tilfelle novella egentlig handler om? Hvis de ikke bokstavelig talt dør, hva holder de da på med?
4) Øyehaug er inspirert av absurdismen og eksistensialismen. Tolk novella med dette som utgangspunkt. I teksten din kan du for eksempel presentere absurdismen for å gi en forklaring på hvorfor novella kan/bør/må tolkes i overført betydning.

Vurdering og vurderingskriterier: Formell vurdering. En god tekst inneholder en moden og faglig begrunnet tolkning med belegg i teksten. En god tekst viser at forfatteren behersker begrepene miljøskildring og personkarakteristikk. Teksten er klart disponert med tydelig fokus. Teksten følger vanlige normer for fagskriving. Forfatteren behersker formverk og tekstbinding på bokmål.

Leveres på Its innen fristen.

12.10-14.35: "En folkefiende", rom 120. Diskusjon i plenum.


Fagdag 8. april
Skrivedag, sidemål

8.10-9.30: Prøve romantikken, It's learning.
9.45-14.35: Individuell tekst. Skriv ei av oppgåvene. 800-1000 ord. Finn på ei god og treffande overskrift sjølv. Bruk ordlista aktivt. Lever på It's learning.

1) Diktaren Henrik Wergeland engasjerte seg sterkt på fleire felt medan han levde. Presenter Wergeland som språkfornyar, forfattar og samfunnskritikar. På kva for område meiner du Wergeland gjorde den største innsatsen?

2) "Fordi de unge nå dyrker IT-kulturen, (...) lurer de seg selv til å tro de kan noe," skriv NRK-profilen Hans Wilhelm Steinfeld i teksten "Ungdommens virkelighet". Du skal innleie til debatt på seminaret "Kunnskap i skulen". Skriv eit engasjert debattinnlegg der du tar utgangspunkt i påstanden om at "ungdommen lurer (..) seg selv til å tro de kan noe."

3) Kreativ skriving: Skriv ei novelle med utgangspunkt i eit av bileta som du finn her. Bruk oppskrifta aktivt. Ikkje ver redd for å vere original og kreativ. Jo rarare, jo betre :)



Fagdag 28. januar
Skrivedag, hovedmål

8.30-10.15: Opplegg med 10.-klassinger.
10.30-14.30: Skriving, individuell tekst. Skriv en av oppgavene. Leveres på Its.
1) Les kommentaren "Det konstante uromoment" fra Aftenposten.no. Skriv en artikkel der du presenterer hovedsynet i teksten. Kommenter noen av synspunktene som kommer fram i teksten. Finn på en god og dekkende overskrift selv.
2) Analyser den sammensatte teksten "Den paradoksale Maria Amelie og det fabelaktige norske folk" fra Aftenposten.no 15. januar 2011. Bruk relevante begrep fra retorikken. Du skal skrive både om tekst og bilde, og om samspillet mellom dem. Finn på en god og dekkende overskrift selv.
3) Blott til lyst? Hvordan kan humor og komedien brukes til fremføre et budskap? Ta utgangspunkt i teksten Mjuk og inkonsekvent av Are Kalvø. Du skal kommentere innhold og virkemiddelbruk i Kalvøs tekst. 
Vurdering: se vurderingsskjema.


TRAGEDIEN
Fagdag 3. desember 2010
Sted: 120 + 116

Mål for dagen:
a) Vi skal bli kjende med Shakespeares ”Hamlet” og tragedien som sjanger
b) Vi skal jobbe med utdrag av teksten, memorere og framføre
c) Vi skal skrive ein tekst på eit framifrå sidemål
Plan for dagen:
8.10-10.00: Filmen ”Hamlet” på rom 120, pause etter avtale
Resten av dagen 2stb på rom 116, 2sta på rom u18
10.05-10.45: Kva er ein tragedie? Arbeid med tekstutdrag, memorering m.m.
11.00-11.30: Framføring, konkurranse, premie?
12.00-14.34: Skriveøkt, sidemål

Oppgåver: tragedien
Omfang: om lag 2 sider, lever på Its
Skriv ei av oppgåvene.
1. Skriv eit kåseri eller essay med overskrifta ”Å vere eller ikkje vere: dét er spørsmålet”.
2. ”Angsten for det ukjente lammer viljen vår”, seier Hamlet. Korleis tolkar du den utsegna?
3. Skriv ein tekst med utgangspunkt i omgrepet tragedie. Du vel sjanger sjølv.
4. Verdens Gang 24/7 2010: ”Vennegjengens raftingferie endte i tragedie”. Skriv forhistoria.
Generelt: Fokus skal vere på sidemålet, men hugs at du som forfattar skal vere bevisst på bruken av verkemiddel, som synsvinkelbruk, fortellerteknikk, komposisjon o.a.





Tema: RETORIKK
Sted: rom 116
Mål: Lære å vurdere og å gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner, og lære å skrive en retorisk analyse.

Vi har hele skoledagen (8.10-14.30) til disposisjon.
Husk å bruke ørepropper når du lytter til talene.
Innlevering: Retorikkanalysen leveres i innleveringsmappen på its learning innen fredag 17.9.kl. 14.30. Ta deg god tid, be om hjelp hvis du står fast og skriv din egen retoriske analyse i løpet av dagen.
Lykke til!

Velg en av disse talene:
Obamas innsettelsestale
HKH Kronprins Haakons bryllupstale
Prins Daniels tale til Victoria
Virksomme ord, UiB

OPPDRAG: SKRIV EN ANALYSE AV EN SELVVALGT TALE. BRUK BEGREP FRA RETORIKKEN.
Følg denne "oppskriften".

Disse begrepene kan du bruke: aptum (jmf. "den retoriske diamanten"), metafor, ironi, anafor, epifor, eufemisme, retorisk spørsmål, hyperbol, litot, parabel, allitterasjon, kontrast, gjentakelse, abstraksjon...

Relaterte lenker/artikler: