mandag 13. september 2010

Retorisk skriveøvelse #3: Kria og maksime

Hensikt: Et fast disposisjonsmønster gjør det enkelt å konstruere velformulerte og veldisponerte tekster.
Utgangspunkt: en påstand/tese av en historisk eller fiktiv person i en bestemt situasjon, for eks. da Gro H. Brundtland sa: ”Det er typisk norsk å være god” etter OL på Lillehammer i 1994.
Lovpris/ros personen (Hvorfor skal/bør vi lytte til Gro HB?)
Presenter påstanden (Hva betyr sitatet? Argumenter for innholdet)
Forklar hvorfor det er riktig av personen å si dette
Presenter det motsatte synet, og vis at dette er feil (imøtekommelse av motargumenter)
Gi et konkret eksempel som underbygger påstanden
Hent støtte fra autoriteter
Oppsummer og konkluder
Andre sitater: "Lærdommens rot er bitter, men dets frukt er søt" (Isokrates)
Dagsaktuelt: Skoler kutter høstferien. "Elevene trenger ikke fem dager skolefri med helg før og etter om høsten". (Rektor Torje Munkeby, Åsen barne- og ungdomsskole i Levanger)

Tid til overs? Mottakerbevissthet: Forbered en instruksjon av hvordan man bruker Facebook for ulike mottakere: lillesøster på 7, mormor på 75... Hva blir forskjellene? Hvorfor?